OM BYRÅNMannheimer Swartling och hållbarhet

Att leverera de främsta lösningarna idag – och att samtidigt förutse morgondagens behov. Vi strävar efter att skapa en miljö där innovation möter tradition till gagn för våra klienter i Sverige och runtom i världen. Det är på så sätt vi säkerställer vår ledande position i Norden.

Våra klienter verkar i en omvärld i snabb förvandling. Det innebär att deras behov av rådgivning kontinuerligt förändras. Vårt mål är att ständigt utveckla vår byrå för att möta klienternas skiftande behov. Våra klienter uppskattar vår förmåga att se och anpassa rådgivningen till marknadsförändringar, nya förväntningar från deras intressenter och till nya regler – en förutsättning för ett hållbart och framgångsrikt företagande för våra klienter.

Det finns vissa principer vi aldrig ruckar på, som kvalitet och långsiktighet. Kvalitet definierar vi som att alltid leverera högsta kvalitet i allt vi gör samtidigt som vi ständigt förnyar och driver utvecklingen inom affärsjuridiken. Långsiktighet handlar om att alltid finnas till hands för våra klienter. Att ta initiativ och att vara lyhörd. Att förstå deras affär och föreslå lösningar. Det är på så sätt vi identifierar möjligheter att utveckla våra tjänster och att addera värde genom vår rådgivning.

Att ännu mer systematiskt integrera hållbarhet som en del av vår affärsjuriska rådgivning är ett exempel på byråns sätt att skapa mesta möjliga långsiktiga värde för våra klienter. Vi hjälper dem att efterleva sina egna värderingar samt hantera risker och affärsmöjligheter kopplade till mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och anti-korruption.

Frågan om hållbarhet är i princip och grovt förenklat konsten att göra affärer i en värld där alla företag och organisationer är beroende av andra intressenter. Inget företag eller organisation kan överleva isolerat utan är ständigt engagerat i olika utbyten med sin närmiljö och omvärld. Så har det självklart alltid varit men det är först på senare tid som diskussionen om det ömsesidiga beroendet, negativa och positiva avtryck av affärsverksamhet, globaliseringens effekter i  värdekedjan och intressentdialog blivit riktigt aktuella.

Vi arbetar sedan flera år med att hjälpa företag att hantera hållbarhetsfrågor och allt fler av våra klienter inser att hållbarhet är av strategisk betydelse för att de ska kunna behålla och stärka sin konkurrenskraft.

Vårt hållbarhetsarbete består av tre områden: rådgivning till klienter, byråns interna hållbarhetsarbete samt Mannheimer Swartling i samhället. Det som från början uppfattades som en mjuk fråga har därmed under de senaste åren blivit en fråga om riskhantering och affärsutveckling.

bildSom den ledande affärsjuridiska byrån i Norden har vi både ansvar och möjlighet att påverka och driva frågor som är viktiga inte bara för våra klienter och oss själva, utan även för samhället. För oss är långsiktighet en viktig del av vår företagskultur där varje medarbetare har i uppdrag att medverka till utveckling av både klienten och byrån i ett långsiktigt perspektiv. Vår affärsmodell bygger på laganda, som finns djupt förankrad i vår företagskultur. Det som är bra för medarbetaren, är bra för byrån – och i slutändan för varje klient. Att uppmuntras att tänka i ett bredare perspektiv resulterar även i att många av våra medarbetare engagerar sig aktivt i samhällsfrågor.

Vi är övertygade om att hållbarhetsfrågorna kommer att vara av avgörande betydelse för långsiktigt värdeskapande.

HållbarhetMannheimer Swartlings hållbarhetsarbete

Hållbarhet är en naturlig del av vår rådgivning och integreras i alla våra verksamhetsområden. Genom att integrera frågor kring mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och anti-korruption hjälper vi våra klienter att ännu bättre hantera risker och affärsmöjligheter kopplade till hållbarhet.

Vi uppmuntrar även våra medarbetare att genom pro bono-rådgivning utveckla kompetens och insikter om hållbarhetsfrågornas affärsmässiga betydelse för byrån.

Mer om vår rådgivning till klienter

Att byråns interna hållbarhetsarbete ligger på minst samma nivå som våra klienters hållbarhetstänk och arbete är en förutsättning för tro värdigheten i vår rådgivning till klienter i hållbarhets- och andra affärsjuridiska frågor.

Men det är också ett sätt att i handling agera i linje med våra egna tydliga värderingar gällande långsiktighet och laganda.

Mer om byråns interna hållbarhetsarbete

En integrerad del av byråns hållbarhetsarbete är Mannheimer Swartling i samhället, ett arbete som är sprunget ur byråns grundvärderingar. Det handlar om anständighet och ansvar, kunskap och engagemang samt koppling till byråns affärsverksamhet. Detta innebär att byrån bidrar med kunskap och engagemang till projekt som rör frågor inom ramen för framför allt Global Compacts tio principer inom

fyra olika områden – mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och anti-korruption. Projekten har tydlig koppling till byråns affärsverksamhet, bygger på ideella insatser som ska omfatta så bred krets medarbetare som möjligt, och ska leda till att medarbetarna också utvecklar sin kunskap om och sitt engagemang för samhällsfrågor.

Mer om Mannheimer Swartling i samhället

HållbarhetHållbarhetsredovisning enligt Global Reporting Initiative

Mannheimer Swartling var den första affärsjuridiska byrån i Sverige att publicera en hållbarhetsredovisning och rapportera enligt GRI, Global Reporting Initiative.