ESL Shipping säkrar finansiering av fossilfria ”Green Handy”-fartyg från Svenska Skeppshypotekskassan

ESL Shipping har beställt fyra nya fossilfria handysize-fartyg som ett led i bolagets utveckling av pålitlig infrastruktur för den nordiska gröna omställningen. Två av fartygen kommer att finansieras med lån från Svenska Skeppshypotekskassan. Finansieringen av de två så kallade ”Green Handy”-fartygen uppgår till EUR 70 miljoner.

Green Handy-fartygen är små lastfartyg med en maximal lastkapacitet om 17 ton. De kommer att ha isklassning 1A och ska drivas helt fossilfritt genom användning av grön vätgasbaserad e-metanol eller biometanol. Beställningen av fartygen är ett led i ESL Shippings fokus på att utveckla och tillhandahålla pålitliga transportlösningar för nordiska industrier i isbundna områden som är engagerade i den gröna omställningen. Samtliga fyra fartyg förväntas tas i bruk mellan Q3 2027 och Q1 2028.

Långivaren, Svenska Skeppshypotekskassan, grundades 1929 med syftet att främja svensk samhällsnytta genom att tillhandahålla lån till svensk rederiverksamhet eller till utländska rederier med betydande svenskt intresse eller inflytande. ESL Shipping är det första utländska rederiet som har erhållit finansiering från Svenska Skeppshypotekskassan.

ESL Shipping är en del av Aspo-koncernen, noterad på Helsingforsbörsen.

ESL Shipping rådgavs av Mannheimer Swartling i samband med finansieringen av de två Green Handy-fartygen. Byråns team bestod av Susanne Fagerman och Ella Schelin.