Nya lagbestämmelser – uppgiftsskyldighet vid frånvaro på grund av vård av barn

Regeringen har i proposition föreslagit att uppgifter om frånvaro ska lämnas i samband med arbetsgivardeklarationen. Det gäller när frånvaron uppges vara sådan att den kan ge rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning. Uppgifterna ska användas i Försäkringskassans kontroll av dessa föräldrapenningsförmåner.

Förslaget innebar att uppgifterna tas emot av Skatteverket som sedan lämnar över uppgifterna till Försäkringskassan. Det föreslogs också en kompletterande sekretessbestämmelse för de uppgifter om frånvaro från arbetet på grund av vård av barn som hos Försäkringskassan förekommer i något annat sammanhang än i ett ärende.

Riksdagen godkände förslaget som trädde i kraft den 1 januari 2025.

Läs mer här.

Cookies

För att göra hemsidans funktioner och information tillgängliga för dig använder vi oss av cookies. En cookie är en textfil som sparas på din enhet. Viss information som inhämtas genom dessa cookies delas med tredje part. Vi använder bara sådana cookies som är nödvändiga för att hemsidan ska fungera korrekt och dessa kan därför inte stängas av. För ytterligare information, se Information om användning av cookies.