I Fokus”Viktigare lära elever kodning än korsstygn om Sverige ska behålla teknikförsprånget”

Hemdatorreformen och dåligt väder. Det här är några av förklaringarna som anges varför just Stockholm har seglat upp som världens näst hetaste tekniknav, endast slaget av Silicon Valley. Men om vi ska fortsätta producera framgångssagor som Spotify, Mojang och Klarna måste fler flickor intressera sig för teknik – och programmering och kodning bli lika obligatoriskt på schemat som matematik och engelska, enligt bolagen.

Svenska teknikutvecklare har fått något av rockstjärnestatus i takt med att innovativa entreprenörer har drivit fram bolag som tillhör de mest framgångsrika och snabbväxande i världen inom sina områden. Många av dessa bolag återfinns i Stockholm, utpekat som världens näst mest produktiva tekniknav per capita efter Silicon Valley i en undersökning som nyligen publicerades av riskkapitalbolaget Atomico. Undersökningen visade också att Sverige endast överglänses av USA och Kina när det gäller antal mjukvarubolag som startats sedan 2003 och som nått upp till miljarddollar-strecket i omsättning med hela fem företag på listan – Skype, Klarna, Spotify, King.com och Mojang.

- Det finns en dynamisk känsla i Stockholm just nu – lite som under IT-bubblan i början av 2000-talet. Den avgörande skillnaden är att det nu är hållbart och på riktigt, säger Jonas Mårtensson, som tog över som vd för dataspelsgiganten Mojang efter den uppmärksammade försäljningen till Microsoft hösten 2014.

Unik hemdatorreform

Precis som många andra anser han att en av de viktigaste anledningarna bakom de svenska framgångarna är hemdatorkampanjen i slutet av 1990-talet, som innebar att medarbetarna fick möjlighet att låna en dator av sin arbetsgivare som en löneförmån. Den unika reformen förvandlade Sverige till landet med flest datorer per capita i världen. Många barn hittade föräldrarnas datorer och började leka – och utvecklade därmed en datorskicklighet som deras föräldrar bara hade kunnat drömma om.

- Den här fria tillgången till datorer i kombination med snabbt internet samt inspiration från framgångsrika entreprenörer har visat sig vara ett optimalt recept för att skapa Europas Start Up Capital, säger Sebastian Siemiatkowski, vd på betallösningsföretaget Klarna.

Socialt trygghetssystem bidrar till framgången

Idag har det blivit "normalt" att vara entreprenör i Stockholm, vilket gynnar klimatet, främjar idéer, och inte minst mod.

Även Peter Grandelius, bolagsjurist på musiktjänsten Spotify, framhåller traditionen i Sverige av framgångsrik innovation och entreprenörskap med företagsförebilder som bland andra Ericsson, H&M och IKEA som en viktig anledning till dagens IT-framgångar.

- Vi har bra skolor och dessutom ett unikt socialt trygghetssystem som innebär att människor faktiskt vågar satsa på något med osäker framtid, säger han.

- Ytterligare en faktor är det bistra vinterklimatet, som gör det mer attraktivt att hitta något kul att göra inomhus än att vara utomhus, fortsätter han.

Enligt Jonas Mårtensson har det idag blivit "normalt" att vara entreprenör i Stockholm, vilket gynnar klimatet, främjar idéer och inte minst mod.

- Det växer hela tiden fram nya nätverk och hubbar där entreprenörer möts och bollar idéer, säger han.

En initierad grupp av erfarna finansänglar samt inhemska och utländska riskkapitalfonder bidrar dessutom till att skapa ett dynamiskt ekosystem där alla tänker internationellt redan från början.

- Många entreprenörer tvingas idag att tänka strukturerat och globalt från dag ett för att attrahera finansiering, säger Jonas Mårtensson.

Sociala medier del av Mojangs framgång

En av förklaringarna till varför Mojangs spel Minecraft, som kan beskrivas som ett slags virtuellt lego där endast spelarnas fantasi sätter gränser för kreativiteten, har nått sådana enorma framgångar är grundaren Markus "Notch" Perssons talang att kommunicera via sociala medier. På kontoret på Södermalm i Stockholm förs en konstant dialog med spelarna via Twitter, bloggar, Facebook och YouTube. Vid årsskiftet 2014/2015 hade spelet sålts i 70 miljoner exemplar och hade fler än 120 miljoner registrerade användare över hela världen.

- "Minecraft" var det näst mest sökta ordet på YouTube förra året, efter "Musik". Vi passerade även antal Google-sökningar på ordet "Gud" för länge sedan, konstaterar Jonas Mårtensson.

- Vi fortsätter att fokusera på att behålla den nära dialogen med våra spelare, bland annat genom de årliga spelmötena Minecom. I år äger det rum i London med cirka 10 000 besökare. Förra året var Minecon i Orlando och de 8 500 biljetterna såldes ut på under några minuter då, fortsätter han.

Revolution av musikkonsumtion – och betalning

Med sina 60 miljoner användare har även Spotify blivit ett globalt begrepp – och har dessutom revolutionerat sättet att konsumera musik i hela världen.

- Om du pratar med tonåringar idag och frågar dem om de laddar ner musik illegalt så förstår de knappt vad du pratar om. Nästan all musik finns ju tillgänglig på Spotify, säger Peter Grandelius.

- Det vi satsar nu på är att bli ännu bättre på bland annat personanpassade musikrekommendationer och spellistor, fortsätter han.

Liksom Mojang och Spotify har Klarna revolutionerat sin bransch. Målet för betaltjänstföretaget är att skapa en ny standard för hur människor handlar med sina mobila enheter. Bolaget grundades 2005, finns idag på 18 europeiska marknader och satsar nu på att expandera verksamheten i USA.

- En viktig anledning till vår framgång är att vi jobbat nära handlarna hela tiden och utvecklat våra idéer utifrån deras behov. Men vi har bara börjat. Vi vill bli det sätt som världen helst handlar på, säger Sebastian Siemiatkowski.

Oavsett vilka specifika faktorer som har lett till just dessa företags framgångar, är dessa representanter för framstående svenska teknikföretag eniga om vad som krävs för att bolag som dessa ska kunna växa och frodas i Stockholm i framtiden.

- Vi behöver öka intresset för programmering och IT i allmänhet, framförallt bland unga tjejer, säger Sebastian.

Och Peter Grandelius håller med.

- Programmering och kodning måste föras upp på skolschemat och bli lika obligatoriskt som matematik och engelska. Det kommer att vara betydligt viktigare i framtiden att kunna koda än att sy korsstygn, säger han.

Det har förekommit flera initiativ under de senaste åren för att öka medvetandet om snedfördelningen mellan könen inom IT-sektorn, där bolagen sällan har lyckats komma över 15 procent kvinnor bland sina anställda. Ett initiativ för att skynda på processen genomfördes i början av 2015 av Spotify i form av ett helg-hackathon. Eventet döptes till Diversify och riktade sig till studenter från hela landet. Hälften av de 40 platserna var öronmärkta för kvinnliga studenter.

- Vi har aldrig tidigare fått så många ansökningar från tjejer till ett event – hela 43 procent. Det visar att intresset finns och att det gäller att fortsätta att uppmuntra den utvecklingen. Det behövs inte bara för att Spotify ska fortsätta att utvecklas – utan för att Stockholm och Sverige ska fortsätt att producera nya teknikbolag i världsklass, säger Peter Grandelius.