Årsrapport 2013

Mannheimer Swartling har i många år varit Nordens ledande affärsjuridiska byrå. Under 2013 fick vi flera bevis på att vår ställning än mer har stärkts. Vi anlitades i många av de största uppdragen och fick även bekräftelse i form av nya utmärkelser.

Framgångarna kom trots att det gångna året som helhet präglades av stiltje på marknaden för transaktioner. Mot slutet av året bröts trenden och flera tecken tyder på att 2014 kan bli ett betydligt mer händelserikt år inom M&A; det förs mer diskussioner och pågår fler förberedelser. Det finns ett uppdämt behov inom olika segment av marknaden. Vi är privilegierade att ha ett omfattande team av erfarna transaktionsjurister som gör att vi effektivt kan leverera i några av de mest utmanande uppdragen i en tid när marknaden kan komma att vända mycket snabbt. Bredden av kompetens inom byrån innebär samtidigt att när vissa delar av marknaden står still så motverkas effekterna genom större aktivitet inom andra områden.

Just långsiktigheten i vår syn på verksamheten, klienterna och medarbetarna är en av våra viktigaste ledstjärnor. Vetskapen att vi finns där och tänker längre än en eventuell konjunktursvacka eller nedgång innebär en trygghet och främjar långsiktiga klientrelationer.

Året har gett oss ett kvitto på att vi arbetar efter rätt strategi. Men vi nöjer oss inte med det. Vårt mål är att leverera bästa möjliga rådgivning, oavsett omständighet, tidpunkt och bransch.

Välkommen att läsa mer om byråns aktiviter under det gångna året i vår årsrapport for 2013.

Jan Dernestam

Managing Partner och verkställande direktör